Stránky

Mých 10 postřehů v Číně




Zdravím z Číny, 
Jet lag překonaný, hlava ani břicho už nebolí, a jak jsem zmínila v prvním příspěvku, je nejvyšší čas si povědět pár maličkostí, který mě během těch pár dnů stihly zaujmout. Zatím je to první dojem, takže je možné, že to co mi teď přijde roztomilý, budu za pár měsíců nenávidět, a naopak něco, co mě neuvěřitelně irituje, budu za chvíli brát jako samozřejmost:-)

Takže jakých je mých 10 postřehů, kterých jsem si za pár dní v Šanghaji stihla všimnout? 

Smog je všude. Tohle je bohužel největší mínus celýho našeho pobytu tady. Já to prostě blbě snáším. Miluju přírodu, procházky, hory, nejsem úplně městský typ a taky jsem měla dřív problémy s dlouhotrvajícím kašlem, takže se snažím vždy koukat na aktuální smogovou situaci a podle toho se řídit. Výborná aplikace na smog je Asia Air Quality (aplikace s logem mráčku a barevnými pruhy), která ukazuje vývoj kvality vzduchu nejen v Číně, ale i po celém světě včetně České republiky. Aktuální situace v čase 15:20 je index smogu 161=nezdravé (pevné částice menší než 2,5 μm), teplota 29 stupňů Celsia a vlhkost 62 % (většinou je ale nad 80%).
Smog mi nesmrdí. V Čechách je cítit z vlasů, jako bych vlezla do udírny, tady mi naopak vzduch voní kořením a orientem. Při vyšších koncentracích je ale znát, jako by toho kyslíku bylo ve vzduchu málo, jak kdybyste byli někde ve vyšší nadmořské výšce. 

Příliš mnoho zbytečných pracovních míst. Uklízečky chodí po dvou, vítající pracovník při vstupu do obchodu, vítající pracovník u východu z obchodu, všude samí vrátní, paní vážící v obchodě ovoce… Je to na druhou stranu dobře. Lidi jsou rádi, že mají práci. Národ jako je Čína si nemůže dovolit 10%ní nezaměstnanost. 100 milionů lidí bez práce by se mohlo začít bouřit, vytvářet různé spolky atd.

Kdo nemá iphone, neexistuje. Každý musí mít iphone, i kdyby na chleba nebylo (doslova). Telefon mají v ruce pořád, i když randí, jsou v metru, nakupují, chodí a zejména když pracují. V Číně je zablokováno cokoliv od Googlu (Samozřejmě všechno jde když se chce:-)) , Číňani mají ale svoji vlastní zábavu. Aplikace se jmenuje Wechat a dá se normálně stáhnout např. na Google Play (jaká ironie:-)). Funguje stejně a vypadá stejně jako WhatsApp, dá se s ním i perfektně volat. Funguje i z Čech.



 Taxikáři nevidí nablízko. Jeden taxikář nás hnedka druhý den překvapil. Dali jsme mu vizitku se jménem našeho hotelu a on pořád něco brebentil a rozčiloval se. Pak jsme zjistili, že to nemůže přečíst, takže jsme mu to vyfotili na mobil a zvětšili, tak dokázal přečíst aspoň telefonní číslo hotelu. Tak si tam zavolal a ti mu po telefonu řekli adresu. Když jsem se ptala manžela, proč si nekoupí brýle, tak mi řekl, že jsou drahé a že na ně někteří chudší lidé nemají. Tak jsem mu to odkývala a všimla si iphonu připevněného na přístrojové desce. Evidentně má naštěstí alespoň sluch v pořádku, protože začal vydávat takové zvláštní zvuky jako ha-ha-ha, což znamená souhlas, pochopení. Nakonec jsme se tedy vydali směr hotel. Tímto krásným oslím můstkem se dostáváme k dalšímu poznatku, a tím je…. 

Řídit auto je jako hrát GTA a mít jenom jeden život. Tím jsem chtěla vyjádřit skutečnost, že je to jízda velice divoká a má svá pravidla, tedy že žádná nejsou:-) Často troubí (kdo troubí, tak dává znamení, že nebude uhýbat), přejíždí z pruhu do pruhu, dokonce i vlastní pruhy vytvářejí.

Nenechají žádnou plochu nevyužitou. Všude se staví. Škoda jen, že staví pořád nové a nové věci a přitom neudržují to, co už jednou postavili.

Všude lidi!! Což v nejlidnatější zemi světa není nic, čemu bych se měla nějak zvlášť divit:-) Jsem zvyklá z relativně malýho města na takovou pohodičku, nikde nikdo, žádná strkanice:-) My teda měli zatím jen jednu šanci setkat se s velkým množstvím lidí, a to v nejbližším obchodním centru nacházejícím se na stanici metra Anting vzdálená asi 5 km od hotelu. Obchod s potravinami má rozlohu asi jako menší fotbalové hřiště (má navíc dvě patra) a obrovským výběrem všeho. Navíc je všechno samozřejmě psáno čínskými znaky, takže tak orientačně tipujeme, co by co mohlo být:-) Chtěli jsme si minule uvařit jídlo se zakysanou smetanou a petrželkou a vzniklo z toho jídlo s ochuceným jogurtem a celerovou natí:-) (což teda asi nebude problém čínských znaků:-D ) 

Jsem hvězda! V Šanghaji a dalších velkých čínských městech, kde žije i početná menšina Evropanů a Američanů, jsou na bělochy celkem zvyklí. Ale i tak koukají, zejména na světlé typy, což já jsem. Hnedka první den se se mnou chtěly dvě mladé slečny vyfotit a já jsem z toho měla takovou radost, že se se mnou chtějí fotit úplně cizí lidi!!:-D

Velký výběr ovoce a zeleniny, malý výběr koření. Výběr ovoce a zeleniny je opravdu obrovský, některé vůbec neznám, některé znám z Čech v sušené formě, zde čerstvé (př. Kustovnice čínská neboli goji). Naopak jsem byla celkem zklamaná z výběru koření. Viděla jsem pouze kari, kari a pak taky kari. A pepř a sůl a chilli. Nějak nás nenapadlo, že tady nebudou mít bazalku ani majoránku. Dneska jdeme do Carrefouru, kde mají hodně importovaných potravin, tak snad tam něco seženeme. Pak bychom ještě potřebovali kurkumu a koriandr. Možná ho tam měli, ale neumím číst rozsypaný čaj a podle obrázku to taky nepoznám:-)

Je zde více zeleně než jsem čekala. Tohle je úplně skvělý zjištění! Hned vedle hotelu je krásnej park a taky golfový hřiště, kam ale bohužel nemůžeme. V parku bylo předevčírem navíc málo lidí – perfektní kombinace. Hodně lidí tady běhá, což bych v tomhle vzduchu radši nedělala… Mezi obrovskýma panelákama, které z dálnice vypadají jako betonová džungle, jsou dole na zemi velké zelené plochy se stromy a hřišti pro děti.

Tohle je mých 10 bodů, které mě na Číně zaujaly. Byli jste někdy v Číně? Máte stejnou nebo naopak jinou zkušenost? Dejte mi vědět:-)

9 komentářů:

  1. Tak jsem si ze zvědavosti stáhla tu appku na smog a v Olomouci máme index 2. A to si pořád stěžuju, že je tu horsi vzduch než v Brnisti, takže Shanghai bych asi nedala... Koupila sis roušku? :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  3. čaaau brouku! Tyjo index 2, paráda. my teď máme 155 a to jsem si říkala, že když včera pršelo, tak by to dnes mohlo být lepší, i venku tak příjemně fouká. Je tady prostě hodně prachu...jo roušku mám :-D

    OdpovědětVymazat
  4. Docela by mne zajímalo, jak tedy vypadá takový balíček s kořením. Nemohla by jste poslat fotku? Nedokáži si to vůbec představit jak jsou u nich potraviny balené a značené.

    Díky Marcela

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. dobry den:-) prave na to tema chystam dalsi clanek - jak to vypada v supermarketu, jaky maji vyber zbozi, co vse se da koupit. urcite vyfotim i koreni:-)

      Vymazat
  5. Přiznám se, že poslední bod mě docela překvapil :)

    OdpovědětVymazat
  6. Wow. Díky za tyhle blogy a cestopisné příspěvky. Moc rád vás čtu. :) Do Číny bych se někdy chtěla vypravit. Ale ideálně asi tam i chvíli pracovat, jestli to vůbec půjde. Protože to by mi jinak nestačila ani půjčka na dovolenou. A na týden jako "do Chorvatska" asi Čína nemá moc smysl. Nebo co si o tom myslíte? :) Díky za odpověď

    OdpovědětVymazat
  7. Mně na Číně nejvíce fascinují ty plynulé přechody mezi průmyslem a přírodou. Prostě si tak jedete přírodou a najednou je tam montovaná hala, ale jako ne taková, jako u nás. To jsou skvělé objekty naprosto olbřímých rozměrů. Fakt neskutečné. Ale jako bavilo mě to na té zemi fakt hodně.

    OdpovědětVymazat

Díky, že jste si našli čas a okomentovali tento příspěvek